Mootorispordihuvilistel on põhjust rõõmustamiseks, sest sellel pühapäeval, 19. augustil peetakse Kohtla-Nõmme Motokeskuses Eestis esmakordselt Speedway mootorrataste Balti Liiga etapp. Osalema oodatakse kümneid tugevaid võistlejaid Eestist, Lätist, Soomest, Venemaalt ja Ukrainast.
“Speedway võistlus sobib kõigile kiirusekummardajatele, sest spetsiaalselt ehitatud tsiklitel on ainult üks käik ja puuduvad pidurid,“ ütleb ürituse peakorraldaja Urmo Käosaar. “Ometi on tegemist kõige loodussõbralikuma mootorspordialaga, sest võimsaid mootorrattaid liigutavad metanool ja kastoorõli.”
Käosaare sõnul on Speedwayga sarnasel söerajasõidul Eestis pikad traditsioonid ning paljud täiskasvanud mäletavad oma lapse- või nooruspõlvest võistlusi Tallinna Hipodroomil ning Tabasalu ja Kohtla-Nõmme söerajal.
“Balti Liiga Speedway formaat on väga kaasahaarav ja populaarne, eriti Lätis, Poolas ja Skandinaavias,“ lisab peakorraldaja, kes on ka J&U Speedway Racing Team-i ühe eestvedaja ja EMFi speedway komisjoni liige.“Tsiklite driftimiseks nimetatud võistlusi käib näiteks Poolas iga nädal vaatamas ca kümme tuhat inimest.”
Baltic Speedway League loodi eesmärgil suurendada Baltikumi regioonis võistluste arvu, kus noored saaksid kogemusi ning kohalikud ässad omavahel mõõtu võtta. Tänavu on tegemist esimese hooajaga ning sarjas osalevad kuus tugevat klubi, kelle hulgas ainsa Eesti tiimina J&U Speedway Racing Team.
Kuna Eestis oli speedway pikka aega varjusurmas, siis tänasel päeval tegeletakse usinalt selle atraktiivse motospordiala taaselustamisega Eestis ning Kohtla-Nõmme võistlus on üks tegevustest, kuidas seda spordiala populariseerida, kuna sinna tulevad võistlema paljud tippsõitjad eelpool mainitud riikidest.
Kui Ranna Speedway aktivistid kuus aastat tagasi unustatud raja Tabasalus taaselustasid, oli tipphetkel kihutamas isegi kuusteist Eesti sõitjat 500cc klassi mootorratastel. Speedway sõitjate järelkasvu jaoks on kõige olulisem noorte koolitamine ning praegu võistleb klassides 500 ja 250cc kuus sõitjat ning umbes kümme mini-speedway sõitjat konkureerib klassis 80cc.
Viimasel ajal on eestlaste tegevus hakanud jälle tulemusi andma. “Praegu areneb meil speedway sõit järjepidevalt, kuigi mitte nii kiiresti kui sooviksime. Me teame, et oma oskuste täiustamiseks peame organiseerima rahvusvahelise osavõtjaskonnaga võistlusi ja professionaalseid treeninglaagreid. Soovime julgustada fänne ja lapsi, et tekitada huvi speedway sõidu vastu. Eestis on motokross väga populaarne ning meil on sellel spordialal palju häid võistlejaid. Meil on selle alaga raske konkureerida,” rääkis Käosaar, kes on ka ise amatöörist speedway sõitja.
Praegu kihutavad speedway sõitjad Eestis võidu kahel rajal, mis paiknevad riigi põhjaosa väikeasulates, kohe Soome lahe ääres – taaselustamisest alates Tabasalus, kus asub klubi Ranna Speedway ja sellel kolmapäeval toimub seal klubi 360 poolt korraldatav karikavõistluste etapp. Teine rada, mida kasutatakse alles kolmandat aastat, asub Kohtla-Nõmmel, mis on klubi J&U Speedway Racing Team asukohaks. Väikesi lapsi treenitakse veel Äksis asuval ajutisel rajal, kus päev enne Kohtla-Nõmme võistlust toimub Flat track speedway Eesti karikavõistluste etapp.
Kui rääkida sõitjatest, siis Läänemere ääres mäletatakse tänaseni Tallinnas sündinud Rene Aasa edu, kes tuli 1990. aastal Lvovis juunioride maailmameistrivõistlustel teiseks (esindas sel ajal NSVL-i, Eesti ei olnud veel iseseisev riik), jäädes alla vaid Chris Louisile, kuid edestades muuhulgas Tony Rickardssoni! “Sooviksime, et meil oleks üks Aasa tasemega võistleja, kuid tean, et lähitulevikus on meil raske saada võrdseks isegi lätlastega, kellel on suurem rahaline toetus motospordile. Minu soov oleks, et tulevikus oleks mõni eestlane Lokomotivi või mõne muu profiklubi võistleja. Motosport ei ole Eesti valitsuse prioriteetide hulgas ning sarnaselt teistele motoaladele on meil ka sponsoritega raskusi ning päeva lõpuks toetavad meie võistlejaid peamiselt suurimad fännid ja teised speedway sõitjad,” selgitas Eesti võistleja ja aktivist.
Tänaseks üheks suuremaks talendiks on Markus Maximus Lill, kes sai eelmise aasta Euroopa meistrivõistluste poolfinaalis klassis 250cc kaks punkti. See ei ole unistuste täitumine, kuid tuletame meelde, et need on eestlaste esimesed sammud rahvusvahelisel areenil paljude aastate järel. “Markus Maximus harjutab regulaarselt Eestis ja Lätis 500cc mootorrattal. Ootame temalt 250 cc klassis häid tulemusi Euroopas ja maailmas ning loodame, et ta leiab endale hea mänedžeri, kes teda abistab. Talle tuleks võimaldada ka palju starte Eesti ja Läti meistrivõitlustel,” hindas Käosaar.
Eestis loodetakse ka võistlejate järelkasvule. Üheks neist on andekas mini-speedway sõitja Karl Johannes Lattik, kes on valmis startima Euroopa meistrivõistlustel. Läänemere äärsetel riikidel on palju kasu speedwayd sõitvatest naabritest. „Meid aitavad palju soomlased, kes annavad edasi teadmisi ja tulevad treeningutele. Suurt abi osutab ka Daugavpilsi Lokomotiv. Nemad toetavad meid sellistes küsimustes nagu mootorrattaosade hankimine ja valmistavad meile ette mootoreid. Lisaks sellele me harjutame koos ja saame teadmisi raja ettevalmistamise kohta. Kõige lihtsam oleks öelda, et nad teevad meie jaoks kõike ja ma tänan väga Lokomotivi abi eest Eesti speedway sõidu arendamisel,” ütles Urmo Käosaar.
Baltic Speedway League etapp algab Kohtla-Nõmmel pühapäeval kell 16:00, kui toimub sõitjate esitlus ning esimene start antakse 16:20. Pilet võistlusele maksab kohapeal 10 eurot, Piletilevi kaudu ostes on see 7€.