Teele Sepp üritab 2016 aastal kaardilugeja toolist eemale hoida

398250_499993310019004_597618200_n1.Kuidas sai sinust EAL rallikomitee esinaine?
Mulle helistas kolm aastat tagasi üks EAL juhatuse liige ja küsis, et mis ma arvan, kui hakkaksin rallikomiteed juhtima. Andis veel paar päeva mõtlemisaega ka. Ma siis mõtlesin, et kas mul on aega ja tahtmist asjaga nii süviti tegeleda, samas mõtlesin, et ma olin ise olnud tihti päris kriitiline otsuste suhtes, mida varem rallikomitees tehti või selle suhtes, et vahepeal nagu ei tehtudki midagi. See saigi kaalukausiks, sest nagu öeldakse, et kui sulle ei meeldi, kuidas midagi tehakse, siis tule ja tee ise paremini. Nii mõtlesingi proovida ja andsin oma nõusoleku. Seejärel toimus EAL juhatuses hääletamine ja niimoodi mind rallikomitee esimeheks valitigi. Mul on hea meel, et sain ise oma meeskonna kokku panna ning alustada koos inimestega, kellel on suured teadmised ja kogemused.

2. Räägiksid sa mõne sõnaga rallikomitee tööst? Kuidas näiteks kinnitatakse rallid võistluskalendrisse? Või mida rallikomitee vaatab kui tuleb uue ralli taotlus?
Rallikomitee siis sisuliselt juhib kogu Eesti rallisporti, uuendades ja kinnitades iga-aastaselt võistlusmäärused ja üldjuhendid, koordineerides sarjade kalendreid ja kontrollides registreeritud ja ametlike võistluste juhendeid ja korraldust. Lisaks kõik jooksvad küsimused, kui on tekkinud probleeme sõitjatel või korraldajatel või kolmandatel isikutel. Ralli kalendrisse kinnitamiseks peab korraldada sooviv isik esitama etteantud ajaks taotluse ning omama juba siis konkreetset nägemust, kus ja kuidas tema võistlus toimuma saab. Vajadusel küsib rallikomitee lisateavet või kutsub korraldaja koosolekule aru andma. Kalendrit koostades püütakse lähtuda sellest, et võistlused oleksid mõistliku ajalise vahega ning sõitjate jaoks ka erinevate profiilidega (Lõuna-Eesti, saared, kiire Harjumaa jne). Loomulikult seab Eestis kalendrile piirid ilmastik, sest kruusarallisid ei ole sisuliselt võimalik novembrist maini korraldada ja kui talve ka ei ole, siis ongi sisuliselt pool aastat tühi ja teise poolde peavad kõik etapid ära mahtuma. Nendel kolmel aastal, kui mina olen rallikomiteed juhtinud, oleme komiteega andnud võimalusi ka uutele korraldajatele, et tuua väikese Eesti meistrivõistluste kalendrisse ja sõitjatele vaheldust. Ka sel aastal on üks ralli debüteerimas ning täna saab juba öelda, et uute tegijatena on nii Harju ralli kui Tartu ralli juba kindla koha kalendris leidnud.

3. Oled kunagi aidanud korraldada rallit? Küsimus rallikorraldamise poole peal: Kuidas valitakse ralli jaoks katsete teed? Millistele tingimustele peavad need teed vastama?
Kõige olulisem on kindlasti katse huvitav profiil, et oleks ikka kurve ja samas saaks ka hooga sõita. Edasi on oluline, et kogu ralli oleks loogiliselt üles ehitatud, see tähendab, et katsed oleksid kõik võimalikult üksteise lähedal või teatud gruppide kaupa, et oleks võimalik üles ehitada mõistlik ajakava. Kindlasti on korraldaja jaoks oluline teede kvaliteet, sest kruusateede taastamine on väga kallis, seega püütakse leida teid, mis katki ei lähe. Eks siin mängib oma rolli ka ilm, vihmaga lagunevad teed kiiremini. Ja loomulikult katse turvalisus, mitte ainult sõitjate jaoks, sest sõitjad ikkagi kirjutavad ju endale katsest legendi, seega saavad ka ohtlikud kohad kirja panna, vaid ka pealtvaatajate jaoks ehk korraldaja kindlasti mõtleb läbi, kuhu on oodata publikut, kuhu ei tohi publikut lubada ja nii edasi. Kõige lõpuks otsustab siiski tee omanik või valdaja, kas seal toimub ralli või ei või seab toimumisele lisatingimusi, seega teeb korraldaja koostööd Maanteeameti, kohaliku omavalitsusega, erateede korral tee omanikega, samuti teeäärsete elanikega ning vajadusel kasvõi Keskkonnaametiga. Rajameistri töö algab hetkest, mil ta tekib mingi visioon rallist kui tervikust ning lõpeb siis, kui rallil kasutusel olnud kiiruskatsed on taastatud ning kõik rahul, seega sisuliselt teeb rajameister ühel rallil tööd aastaringselt.

1375885_10151739799261687_187231060_n

4.Kui pikk on üldse rallikomitee esimehe ametiaeg?
Rallikomitee esimehe ametiaeg on kuus aastat. Ametikohal jätkamise otsustab seejärel taas EAL juhatus.


5.Mida pead isiklikult rallikomitee kõige suuremaks kordaminekuks aastal 2015?

Tegelikult teeb rallikomitee pigem pisikesi asju, mis alati välja ei paistagi ega peagi paistma. Nendest pisikestest asjadest võib samas väga palju sõltuda. 2015. aasta oli tegelikult üpris keeruline ning kahjuks ka traagiline. Sellest on palju õppida ning teha kõik, et autospordis enam traagilisi õnnetusi ei juhtu, see on kindlasti prioriteet. Üheks õnnestumiseks on aga 2016. aasta võistlusmääruse ja üldjuhendi tõlkimine inglise keelde, sest sellest tundsid puudust paljud välisvõistlejad ja meie rallide žüriides tööl käivad välisametnikud. Õnnestumiseks on kindlasti ka see, et meil oli võimalik hooaja lõpus jagada välja mitu meistritiitlit ja sõitjatel osaleda kuuel erineval etapil.

IMGP0381

6.Kuidas hindad hetkel EMV taset? Paljud noored sõitjad on pidanud loobuma või on loobumas erinevatel põhjustel. Mis pilguga vaatad ise EMV sarja tulevikku?
Mulle on iga aasta alguses väidetud, et sel aastal küll sõitjaid enam pole. Ma tõesti ei tea, kust need jutud tulevad, sest igal aastal on sõitjaid olnud rohkem ning ma olen ka käimasoleva aasta suhtes positiivne, sest tean mitut uut tulijat rahvaspordist, autovahetusi ning kindlasti on oodata elavnemist E-rühma klassides. Samuti on noored ju endiselt stardis ning kiirelt ja vihaselt meistritiitli ning oma sarja võidu eest võitlemas. Võib-olla tehakse ennatlikke järeldusi Lätis toimuvatest talverallidest, kuid tuleb siiski meeles pidada, et vaatamata sellele, kas Lätis toimub talvine või suvine etapp, on seal eestlaste osalus alati väiksem kui kohalikel etappidel. Mille järgi me peaksime EMV taset hindama? Kas selle järgi, mitu WRC või R5 autot seal osaleb? Või selle järgi, kui tihe on konkurents meistritiitli arvestuses? Kui esimese järgi hinnata, siis tase on madal, sest WRC autosid meil enam ei sõida ja R5 on ka pigem haruldane startija. Samas vaadates Soome, Läti, Leedu või Venemaa poole, siis on Eestis endiselt oluliselt suurem konkurents. Siinkohal saab välja tuua ka selle, et Eestis on väga heal tasemel EMV etapid, sest siin käib alati ka naabritest enim välismaalasi sõitmas. Tänasele rallikomiteele on ette heidetud E-rühma igale klassile oma tiitli andmist, öeldakse, et oleme meistritiitli kaalu vähendanud. Mina endiselt sellega ei nõustu, sest tänu sellele otsusele on E-rühm taas väga populaarne, sarja on tulnud juurde kümneid sõitjaid, taas on pildis veoautod ja seda väga suure omavahelise konkurentsiga! Tõesti, vähenenud on N-rühma neliveoliste autode osakaal, aga siin on põhjuseks pigem see, et populaarsete EVO 6-8 homologeering on lõppenud ning uusi N-rühma autosid ju ei toodetagi. R5 on aga nii krõbeda hinnaga, et isegi ERC-s sõidab neid vaid käputäis. Aga jällegi on neliveolisi autosid rohkem E-rühma arvestuses. Nii, et mina vaatan tulevikku positiivselt ning olen kindel, et see hooaeg tuleb konkurentsitihe, põnev ning elamusrohke. Aga olgu siinkohal ka öeldud, et iseenesestmõistetavalt ei tohi võtta ei tänaseid korraldajaid ega sõitjaid, sest kui poleks viimaseid, ei oleks vaja esimesi ning ei toimuks ka ühtegi rallit ega ühtegi sarja.

1381775_10151735330871687_377280717_n

7. Olnud ise kaardilugeja, kuidas hindad üldist kaardilugejate taset Eestis?
Eesti kaardilugejad on kindlasti väga heal tasemel, sest neist on kogu aeg puudus. Lisaks näitab head taset ka see, et üldjuhul sõidab üks kaardilugeja sama piloodiga koos mitu hooaega. Ralli on Eesti tasemel sõitjate jaoks siiski ju hobi ja ralli kui hobiga tegelevad ikka need, kes seda teha soovivad ja kui inimene midagi teha soovib, siis ta ju ikka soovib seda ka hästi teha.

8. Kas on veel mõni autospordiala, mis endale huvi pakub?
Kindlasti hoian silma peal autoralli MM-il ja vaikselt ka ERC etappidel ehk ikka võistlustel, kus eestlased osalemas. Rallikrossi olen ka vaatamas käinud mõned korrad, aga kahjuks ei ole seal konkurents mitmes klassis veel nii suur, et närvikõdi kogu võistlusel jaguks, samas mul on hea meel, et rallikross on elustanud mitu väljasuremises olnud rada, näiteks Vasalemma. Ega rohkema jaoks eriti aega jagugi. Kindlasti loen kõiki uudiseid, mis puudutavad välismaal tegusid tegevaid Eesti autosportlasi ja siis on alati uhke tunne.

IMGP2266

9. Mis on sinu arvates peamine murekoht Eestis toimuvatel rallidel? Kuidas seda muret lahendada?
Turvalisus. Lahendamiseks on rallikomitee koostöös Autospordi Liidu, Eesti ja ka teiste maade korraldajatega ning väga paljude kohtunike ja ametnikega järjepidevalt samme astunud. Korraldajatelt nõutakse enam ja neid kontrollitakse enam, suurenenud on koostöö politseiga ja turvafirmadega, koolitatud on kohtunikke ja ametnikke. Töö on jätkuv ning kunagi ei saa öelda, et nüüd on kõik tehtud. Ja seda ei tohigi teha, sest kõik on muutumises ja arengus ning ajaga tuleb kaasas käia. Siiski tuleb igaühel meeles pidada, et tema turvalisus rallil algab temast endast!

10. Sellel hooajal kaardilugejana sind võistlemas ei näe. Kas see tähendab, et oled lõplikult kiivri varna riputanud?
See, et ma ütlen, et ma kiivri varna riputan, on juba mitmeaastane nali. Soovi seda teha on olnud mitu aastat, aga siiani pole õnnestunud. Hooaeg 2016 ma tõesti üritan kaardilugeja toolist eemale hoida, kuid elu on ennegi teisiti läinud, kui plaaninud olen 🙂

11. Millega tegeled veel peale autospordi?
Kasvatan koera, kokkan-küpsetan ning naudin autoga reisimist. Kahjuks ei oska kududa ning males olen ka üpris kehva.

IMGP2741